Max Jacob i Enric Casasses es troben al Club de Lectura

El passat dijous vam iniciar la quarta temporada del Club de Lectura del museu. Enguany hem incorporat un nou coordinador, l’escriptor Borja Bagunyà, amb qui ens endinsarem en una acurada selecció de lectures vinculades a l’entorn picassià, a la col·lecció i exposicions del museu i a la relació de Picasso amb Barcelona. A continuació us presentem les impressions del Borja Bagunyà sobre la primera sessió d’aquesta temporada:

Per a la primera sessió del club, vam comptar amb la presència del poeta Enric Casasses, traductor i autor de l’epíleg de El gobelet dels daus (1916), de Max Jacob. Casasses ens va fer de fil d’Ariadna per al laberint dels poemes en prosa de Jacob.

Alternant-ho amb la lectura de fragments de l’Art Poètica de Jacob, vam anar apuntant algunes de les característiques principals de l’escriptura de Jacob: l’humor, el joc amb les convencions genèriques, les esparses notes autobiogràfiques que hi serpentegen, la mena particular de cubisme literari que practica i la voluntat d’eliminar de l’escriptura tot el que no sigui el treball amb la paraula, això és, ni el món al qual se suposa que l’obra s’ajusta, ni les efusions sentimentals de l’autor. De la mateixa manera que una joia, entén Jacob, l’obra ha de valorar-se per la seva harmonia interna.

Pablo Picasso, Retrat de Max Jacob (1915). Llàpis sobre paper, 13 × 93/4?. Zervos VI, 1284. Col·lecció particular

Aquest afany de puresa –de tradició clàssica i d’herència clarament mallarmeana– potser sigui una de les claus d’un llibre difícil. Perquè el de Jacob és un llibre difícil. Ens demana que ens repensem com a lectors, que adoptem una posició activa i que perseguim les lògiques a partir de les quals es construeixen els textos. Ara bé, també pot ser especialment gratificant. Gràcies a Jacob, podem arribar a entendre per què un horrible vi de la Mosel·la esdevé un terrible temple protestant.

Borja Bagunyà