Picasso i la tauromàquia

Aquest passat mes d’abril es va inaugurar l’exposició “Pablo Picasso: La Tauromàquia” a la Fundació Suñol. La mostra presenta l’edició del llibre, pertanyent a la seva pròpia col·lecció, que reprodueix el manual La tauromaquia o arte de torear del torero del s.XVIII José Delgado (àlies Pepe Illo) il·lustrat posteriorment per Picasso amb 26 aiguatintes a l’interior i una punta seca a la coberta.

Pablo Picasso. La Tauromaquia, 1959. La cogida

El llibre va ser editat el 1959 per l’editorial Gustavo Gili, dins la seva col·lecció Ediciones de la Cometa, que va evolucionar en paral·lel a la història de Picasso amb Gustau Gili, que comença amb una relació en clau professional i que poc a poc va agafant un caire més personal.  Sobre la relació de l’artist amb la família Gili en podeu trobar informació a l’exposició “El Museu Picasso, 50 anys a Barcelona” i també al llibre Editorial Gustavo Gili. Una historia (1902-2012) editat per la mateixa editorial el març d’aquest any.

Al museu hem tingut també una llarga relació amb aquesta obra, de la qual en tenim una edició. Entre d’altres, hem realitzat una exposició itinerant sobre la tauromàquia “Picasso. Tauromàquia. Obres de la col·lecció del Museu Picasso Barcelona” que fins al 2012 va estar a Tel Aviv.

La mateixa editorial de Gustau Gili va donar a la col·lecció del museu el 1960 l’exemplar núm. 158/250 del llibre, les 26 planxes de coure anul·lades corresponents a les aiguatintes i un tiratge de prova de les aiguatintes.

Pablo Picasso. La Tauromaquia, 1959. Los cabestros retiran al toro manso | Pablo Picasso. La Tauromaquia, 1959. Salto con la garrocha

La passió de l’artista pels toros s’inicia ja en la seva infància i, de forma recorrent, trobem en l’obra de Picasso nombrosos referents al ritual tauromàquic i diversos llibres il·lustrats. Entre ells destaquem:

• Carmen des Carmen de Prosper Mérimeé, de 1964
  • A los toros con Picasso amb text de presentació de Jaume Sabartés, de 1961
  • Carnet de la tauromáquia amb textos de José Delgado, de 1936
  • Toros y toreros de Luis Miguel Dominguín, de 1961

Tots aquests llibres i d’altres també il·lustrats per Picasso es poden consultar al catàleg raonat de llibres il·lustrats Pablo Picasso. Catalogue raisonné des livres illustrés editat a Ginebra el 1983 per l’editorial Patrick Cramer. Aquest catàleg, juntament amb diversa informació sobre llibres il·lustrats, es pot consultar a la biblioteca del museu.

Cristina Martín

Exposició “Pablo Picasso: La Tauromàquia” a la Fundació Suñol
Picasso a Tel Aviv

1 Comentari
  • Gustavo
    setembre 6, 2017

Saludos. Quisiera saber si poseen información sobre un tríptico de Picasso del año 1959 sobre motivos de tauromaquia, de los cuales una de esas pinturas está perdida. Gracias.