La taula dels Quatre Gats al Dia i la Nit dels Museus

El proper 18 de maig és el Dia Internacional dels Museus i per celebrar-ho fem jornada de portes obertes. I com que enguany coincideix amb la Nit dels Museus… obrirem fins a la 1 de la matinada!

A més a més, com l’any passat, tots els museus que ho celebrem participem al programaUn tros d’història” on es comparteix amb el visitant online una història secreta o un detall desconegut del centre o dels objectes de la col·lecció. I aquí us deixem el nostre petit tros d’història:

Taula Quatre Gats

Taula de lires espanyola realitzada a començament del segle XVII en fusta de noguera amb reforç de tirants de ferro forjat. 78 x 160 x 95 cm

L’octubre de 1968, els germans Miguel i Juan Utrillo van regalar al Museu Picasso una de les taules que havien estat originalment al cafè Quatre Gats, lloc de reunió dels intel·lectuals i bohemis barcelonins durant els anys 1897 al 1903. En aquest local és on Pablo Picasso va fer la seva primera exposició individual, al 1901.

Foto Quatre GatsDibuix Quatre Gats

Sala Gran dels Quatre Gats, c. 1899. Foto: Mas | Dibuix de Ricard Opisso, de tertulia a els Quatre Gats. D’esquerra a dreta: Adolf Mas, Isidre Nonell, Vidal i Ventosa, Manolo Hugué, Joaquim Mir, Santiago Rusiñol, Ramón Casas, Ricard Canals, Pablo Picasso i Pere Romeu

Durant una restauració recent, es va veure que aquesta taula era molt més antiga del que el seu ús als Quatre Gats feia suposar, i que es tractava d’una taula espanyola realitzada a començaments del segle XVII en fusta de noguera, amb uns tirants de ferro forjat. Els laterals en forma de lira i les rodes són modificacions més modernes, probablement de finals del segle XIX o principis del XX.

Exterior Quatre GatsTaula Quatre Gats

Els Quatre Gats des del carrer , 2005. Foto: Josep M. Llobet  | Ubicació actual de la taula a l’espai d’oficines

Actualment aquesta taula està a la zona d’oficines i no pot ser visitada pel públic.

Redacció del museu