El primer Picasso a Màlaga

Al Museo Picasso de Málaga s’acaba d’inaugurar una exposició titulada “Picasso de Málaga. Obra de la primera época”, comissariada per Rafael Inglada, que incideix en el vincle de Picasso amb la seva ciutat natal. L’organització d’aquesta mostra ha comptat amb el suport i col·laboració del Museu Picasso de Barcelona.

L’exposició reuneix 53 obres de Picasso, la majoria de la seva infància i primera joventut, així com una selecció de treballs de maduresa que trasllueixen el record de la petjada malaguenya. Inclou, a més, 35 obres d’altres artistes establerts a Màlaga a finals del segle XIX i més de 100 documents que recreen com era la ciutat.

Sales de l'exposició

Sales de l’exposició. Foto: Jesús Domínguez © Museo Picasso Malaga

Les obres han estat agrupades temàticament, deixant veure així les precoces creacions del nen Pablo, l’anàlisi a què sotmet als membres de la seva família i la captació de l’ambient intel·lectual i popular de la seva ciutat. Les obres del seu pare, José Ruiz, dialoguen amb les dels seus companys de l’Escola de Belles Arts, Antonio Muñoz Degrain, José Moreno Carbonero, José Denis Belgrano i Joaquín Martínez de la Vega.

Entre les obres de Pablo Ruiz Picasso podem destacar els primers dibuixos de coloms i els primers retallables realitzats abans dels 10 anys d’edat (MPB 110.239), així com el Retrat de la tia Pepa (Museu Picasso, MPB 110.010) de 1896, el Retrat del vell pescador (Museu de Montserrat) de 1895 i el Retrat de la mare de l’artista (Musée Réattu, Arles), de 1923.

Retrat de la Tia Pepa

Retrat de la tia Pepa. Juny-juliol 1896. Oli sobre tela. 57,5 x 50,5 cm. MPB 110.010

Un conjunt de paisatges criden l’atenció i ens conviden a reflexionar sobre les qualitats innates de l’artista. Penjades en una mateixa paret se’ns ofereixen tres marines d’autors diferents: la central és Crepúsculo en el puerto de Málaga d’Emilio Ocón, pintada el 1878, l’acompanyen la còpia de Crepúsculo en el puerto de Málaga, realitzada per José Ruiz el 1887 i el petit llenç Puerto de Málaga de Pablo Picasso, datada el 1890. Si bé l’obra de José Ruiz és una còpia literal de l’obra de Ocón, la còpia de Pablo és molt menys ortodoxa: no només canvia la perspectiva i anul·la elements de l’original, sinó que s’atreveix a introduir un vaixell veler, inspirada en una altra obra de Ocón, però no en la que teòricament estava copiant.

El ric apartat documental ajuda a comprendre com era la Màlaga que va veure Picasso, els personatges populars que habitaven els seus carrers, les festes, la religiositat i les controvèrsies polítiques recollides en la premsa local i nacional.

Sales de l'exposició

Sales de l’exposició. Foto: Jesús Domínguez © Museo Picasso Malaga

Per complementar l’exposició s’ha realitzat el seminari Málaga a finales del siglo XIX amb l’objectiu d’estudiar l’ambient sociocultural malagueny en el període de transició entre dos segles.

El primer dia Manuel Corrales va traçar un mapa de com havia anat evolucionant la ciutat des dels seus temps àrabs fins al segle XIX. Javier Barón va mostrar el panorama artístic espanyol en la entre 1850 i 1900 i Lourdes Jiménez va reflexionar sobre els pintors establerts a Màlaga.

El segon dia Natasha Staller va parlar de les seves investigacions sobre la presència de José Ruiz en l’obra de maduresa de Picasso. En representació del Museu Picasso vam mostrar l’evolució de l’artista en la seva etapa formativa, a través d’unes pintures realitzades durant els estius transcorreguts a Màlaga. Finalment, Rafael Inglada va dissertar sobre els aspectes més biogràfics i de la família Ruiz-Picasso i de les evocacions i records de l’artista dels seus anys andalusos.

Malén Gual
Conservadora de la Col·lecció

2 Comentaris
  • Jaume
    abril 14, 2013

Molt bé, Malén, pel teu text -“Málaga en la colección del Museo Picasso-Barcelona”-, publicat en el catàleg de l’exposició.
    Del comissari de l’exposició, Rafael Inglada, també es pot llegir el seu “Diccionario Málaga-Picasso, Picasso-Malaga” (Arguval. Málaga, 2005), a més del seu text en el catàleg, Picasso de Málaga”.

• Museu Picasso
    abril 15, 2013

Moltes gràcies Jaume per la teva aportació.