La ceràmica: un joc d’imaginació i seducció

En motiu de l’exposició “Ceràmiques de Picasso. Un regal de Jacqueline a Barcelona”, que es pot veure a les sales del museu fins a l’1 d’abril, hem realitzat un taller de ceràmica repartit en sis sessions (avui és l’últim dia!).

Peces bescuitades al forn. Foto: Conxita Payarol

Durant el taller, a càrrec de Conxita Payarol, s’han seguit procediments similars als que va utilitzar Picasso a l’hora d’elaborar les ceràmiques que avui dia estan exposades: hem treballat amb els fangs mediterranis blanc i vermell, i estirant el fang hem utilitzat plats i bols com a motlles per, deformant les formes, fer noves peces. Per decorar-les hem fet servir incisions, ceres, engalbes i esmalts per personalitzar-les, i en definitiva, hem jugat i experimentat amb el fang tal i com ho va fer el propi Picasso. Aquí podeu veure el procediment:

Conxita Payarol al taller amb els participants mostrant les diferents tècniques. Fotos: Vanesa Rojas

Aplicant engalbes i incisions a les peces de ceràmica. Fotos: Vanesa Rojas

Algunes de les peces elaborades pels participants abans de coure. Fotos: Vanesa Rojas

Peces al forn de la Conxita Payarol un cop bescuitades. Fotos: Conxita Payarol

Les peces ara ja estan bescuitades i avui les decorarem i esmaltarem. Podreu veure el resultat final a la nostra pàgina de Facebook on afegirem les fotografies en un àlbum.

Glossari del taller

Bescuit: Peça de ceràmica cuita. Ja no es dissol amb aigua, i permet la decoració i l’esmaltat donada la seva porositat.

Esmalt: Vidre mòlt que s’aplica sobre la peça bescuitada. Pot ser transparent o opac, brillant o mat, colorejat o no. Les peces esmaltades s’han de tornar a coure per permetre que l’esmalt, en fondre’s, s’adhereixi a la superfície de la peça.

Engalba: Argila líquida, blanca o tenyida de diferents colors, que s’aplica sobre les peces crues, tant per amagar el color del fang com per decorar-lo. S’ha de bescuitar.

Cera: Parafines que es mantenen líquides a temperatura ambient. Serveixen per fer reserves tant sobre les peces crues com bescuitades. Es poden tenyir amb òxids metàl·lics.

Enllaços relacionats
Àlbum de fotografies

2 Comentaris
  • Conxita Payarol
    Febrer 28, 2013

Ahir a la nit vaig posar la 1ª fornada d’esmal, i han sortit coses precioses…Enviaré fotos

• Gemetes
    Febrer 28, 2013

Ens morim de ganes de veure que n’ha sortit!!! I anirem veient poc a poc les meravelles!! Una abraçada!!! Gemma.