Atraure donants i col·leccionistes: el cas del Portland Museum of Art

Recentment hem rebut a Mark Bessire, director del Portland Museum of Art, per parlar en el seminari sobre col·leccionisme i patrocini organitzat pel museu i la Fundación Godia. Encara que la seva experiència en la recaptació de fons pertany a un entorn cultural i econòmic molt diferent, no només va ser aclaridora, sinó que també ens va donar consells útils sobre com entendre la relació entre els donants i les institucions, de manera que li vam demanar que ens deixés publicar la seva presentació al nostre blog.

La Portland Society of Art va ser fundada per artistes el 1882. Encara que la majoria de museus americans van ser fundats per empresaris que aspiraven a guanyar sofisticació europea i portar l’educació cultural als nord-americans, a nosaltres ens van fundar persones que volien fer art i mostrar-lo a la seva comunitat.

Primer edifici de la Portland Society of Art

El 1980, Charles Shipman Payson va donar una col·lecció de pintures de Winslow Homer a la Societat. Avui dia, Winslow Homer és l’artista americà més famós i estimat de tots els temps. La Portland Society of Art va aprofitar el regal per usar-lo com a col·lateral i així obrir una nova ala a l’edifici, l’ala Payson, el 1983. Quan l’ala Payson va obrir, la societat va esdevenir el Portland Museum of Art. Si el senyor Payson no ha hagués donat la seva col·lecció d’obres de Homer, la societat no s’hauria pogut convertir en el Portland Museum of Art.

Winslow Homer, Weatherbeaten, 1894, oli sobre llenç

Edifici Shipman Payson Building

Edifici Charles Shipman Payson

Arran d’aquesta donació i de la creació del Portland Museum of Art com la institució que és ara, moltes famílies i col·leccionistes han donat seves col·leccions al museu: Isabelle i Scott Black, David i Eva Bradford, Hamilton Easter Field, Elizabeth B. Noyce, i Joan Whitney Payson, entre d’altres.

Per albergar aquestes col·leccions, vam començar a adquirir propietats que ens permetessin créixer i alhora, atraure nous col·leccionistes. Per donar suport la nostra gran col·lecció de Winslow Homer, recentment hem adquirit el seu estudi (a 15 minuts del museu, a la vora de l’Oceà Atlàntic) i l’hem restaurat al seu estat original de 1900. La “Campanya de l’estudi de Winslow Homer” tenia com a objectiu recaptar 11 milions de dòlars per a aquesta adquisició, que juntament amb la nostra col·lecció d’obres del pintor, ens converteix en “el museu” per comprendre millor al mateix artista.

Per dur a terme la “Campanya de l’estudi de Winslow Homer”, necessitàvem crear les condicions favorables per atraure donants privats i fundacions. Necessitàvem un pressupost equilibrat i diversificat, una dotació forta i un compromís amb el coneixement acadèmic i l’educació. També ens vam comprometre a recaptar prop de la meitat dels fons fora de la nostra àrea geogràfica, de manera que la campanya tingués com a resultat una base de patrocinadors més àmplia.

Aspectes destacats de la “Campanya de l’estudi de Winslow Homer”: 11 milions de dòlars
57% patrocinadors de l’estat de Maine, el 43% d’altres estats
3 milions de dòlars de fundacions
4,5 milions de dòlars de patrocinadors individuals
1 milió de dòlars de membres del museu
2,5 milions de dòlars de la Junta Directiva (100% de participació de la Junta)
Només 20.000 dòlars de fonts governamentals

Del total recaptat, es van destinar 3 milions de dòlars al fons econòmic del museu, el que als EUA es coneix com a “endowment”.

L'estudi de Homer, quan es va comprar el 2005L'estudi de Homer, després de la seva restauració

L’estudi de Homer, quan es va comprar el 2005 | L’estudi de Homer, després de la seva restauració

Vista interior de l'estudi de Homer

Vista interior de l’estudi de Homer

Ara que ja hem passat cinc anys creixent i preparant-nos per al futur, ens estem embarcant en una iniciativa de recaptació a tres anys per digitalitzar la nostra col·lecció, reinstal·lar tot el museu i crear un nou pla per a la col·lecció, amb l’objectiu de buscar col·leccions privades.

Perquè això succeeixi, necessitem crear les condicions favorables, igual que amb la nostra campanya per a l’estudi de Homer. Hem descobert que, a més de la qualitat de la col·lecció d’un museu, els col·leccionistes actuals estan interessats en els següents criteris quan consideren una donació:

1. pla estratègic per al futur
  2. dotació (endowment) forta
  3. Junta Directiva activa
  4. el coneixement acadèmic i l’educació generats pel museu
  5. compromís d’exposar l’art donat
  6. i molt important, un pressupost equilibrat i diversificat, la responsabilitat fiscal és vital per a la creació d’una col·lecció

Missió i Visió: Visió artística, Winslow Homer, Govern i Junta de Desenvolupament, Futur financer, Desenvolupament i Afers exteriors

És un mercat molt competitiu, i els museus no tenen, simplement, els fons necessaris per ampliar les seves col·leccions: cada vegada som més dependents dels col·leccionistes per construir-les. En el clima actual, la responsabilitat fiscal és un factor clau per als col·leccionistes quan avaluen la qualitat d’un museu per a les seves col·leccions.

Mark H. C. Bessire
Director del Portland Museum of Art

Enllaços relacionats
Art i mecenatge: de la col·lecció privada al patrimoni públic, i els aspectes legals que ho fan possible