Reflexionant sobre el dibuix al Club de Lectura

Un dijous més ens hem reunit per debatre un nou llibre al Club de Lectura del museu. Aquest cop li ha tocat al torn a Sobre el dibujo de John Berger, en relació a l’activitat del Big Draw, la Festa del Dibuix que va tenir lloc aquest passat mes d’octubre.

Portada del llibre "Sobre el Dibujo" de John Berger

El llibre, com bé va dir Lali Bosch, professora de filosofia i comissària d’exposicions i, en aquest cas conductora de la sessió, és un recull de textos de gèneres diversos fet pel mateix Berger, on la complexitat i la importància de tots els temes tractats fa que sigui un llibre de lectura reflexiva, pausada i alhora molt enriquidora.

En una primera part  la Lali Bosch ens va fer partícips de les seves reflexions sobre els textos del llibre, sobre el dibuix i sobre l’autor que coneix bé. Entre d’altres idees va destacar que Berger sap dibuixar perquè sap escoltar, i això el fa bon dibuixant i amant dels dibuixos. L’autor té la capacitat de percebre i plasmar allò extern a sí mateix. I en aquest aspecte es vincula amb Picasso en tant que també utilitza la idea de la còpia per captar l’essència de les coses que el rodegen.

Durant la sessió es va destacar la importància del dibuix com a fet sentimental i com a element temporal, vinculat especialment al dibuix que va fer Berger del seu pare. El dibuix està elaborat pensant que en un futur podem tornar als orígens, podem tornar al moment concís que aquest dibuix representa.

Entre d’altres temes també es va tractar la importància del dibuix en la pedagogia, en l’aprenentatge i com aquest s’aplica o es deixa d’aplicar en diverses vessants de l’art, l’escriptura, la pintura… En aquest sentit una de les lectores també va apuntar la diferència que conferia Berger al dibuix i a la pintura: el primer com a acte més reflexiu, més privat i la segona com a mostra a l’exterior, com a disfressa.

La propera lectura del club del dijous 13 de desembre serà Contra el Guernica d’Antonio Saura, per commemorar el 75 anys dels bombardejos de Guernika i del quadre que en va pintar Picasso. En parlarem amb Antoni Marí, poeta, assagista i Catedràtic de Teoria de l’Art de la Universitat Pompeu Fabra.

Cristina Martín

Enllaços relacionats