Blog del Museu Picasso de Barcelona

Les mil cares de Jacqueline Picasso

Amb motiu de l’exposició “Ceràmiques de Picasso. Un regal de Jacqueline a Barcelona” el museu presenta una selecció de gravats que testimonien la relació de l’artista i la seva musa.

Jacqueline amb mocador negreRetrat de dona II
Jacqueline amb mocador negre. Picasso, 1959. Litografia: llapis litogràfic sobre zenc, estampat sobre paper
Retrat de dona II. Picasso, 1955. Litografia: llapis litogràfic, amb frottage, sobre paper autogràfic, transferit a pedra, estampat sobre paper

Als pocs mesos de conèixer-se, Jacqueline es va introduir en l’univers artístic de Picasso i, poc a poc, la seva imatge es va convertir en un dels principals leit motiv de la seva producció.

El gener de 1955 la figura de Jacqueline va emergir en l’obra gravada de Picasso en una sèrie de planxes dedicades a les variacions de Les Femmes d’Alger i un bust a la punta seca, a les que van seguir, esporàdicament, uns pocs retrats de perfil. Però no va ser fins a finals d’aquest any quan la presència de Jacqueline va adquirir especial rellevància.

Jacqueline llegint

Jacqueline llegint. Picasso, 1958. Litografia: llapis litogràfic, aiguada, agulla, paper de vidre sobre zenc, estampat sobre paper

El primer conjunt de retrats, realitzats entre 1955 i 1959, inclou una sèrie de litografies que representen Jacqueline, de perfil o de tres quarts, en actitud serena i concentrada. Aquests retrats són un magnífic colofó al treball litogràfic iniciat el 1945 a l’Atelier Mourlot. En la pràctica litogràfica, l’artista es va implicar en totes les fases de producció, des del dibuix sobre la pedra fins al control dels primers tiratges. Es va servir de tot tipus de planxes (pedra, zinc, papier report) i va provar totes les tècniques tradicionals (llapis gras, ploma, aiguada), alhora que va introduir nous materials que van conduir a renovar les antigues pràctiques de l’ofici.

Jacqueline amb barret de flors IJacqueline amb barret de palla de colorsJacqueline amb barret de flors II
Jacqueline amb barret de flors I. Picasso, 1962. Linogravat: gravat amb gúbia, en dos colors, sobre linòleum, estampat sobre paper
Jacqueline amb barret de palla de colors. Picasso, 1962. Linogravat: gravat amb gúbia i tallaploma, en tres colors, sobre linòleum, estampat sobre paper
Jacqueline amb barret de flors II. Picasso, 1962. Linogravat: gravat amb gúbia, en vuit colors, sobre dues matrius de linòleum, estampat sobre paper

El 1959, instal·lat definitivament al sud de França, Picasso es va allunyar de la producció litogràfica. La trobada amb l’impressor Arnéra de Vallauris el va incitar a gravar sobre linòleum, donant inici a un fructífer període de col·laboració i innovació tècnica que va tenir com a resultat una magnífica sèrie de retrats plens de colorit. Per aconseguir una bona qualitat cromàtica, Picasso va crear el mètode del linòleum a la planxa perduda, que va suposar la seva gran contribució a aquest sistema d’impressió.

Cap de dona amb barret amb borlesJacqueline

Cap de dona amb barret amb borles. Picasso, 1962 [?]. Linogravat: gravat amb gúbia i tallaploma, en cinc colors, sobre linòleum, estampat sobre paper
Jacqueline. Picasso, 1962. Linogravat: gravat amb gúbia i raspador, en tres colors, sobre dues matrius de linòleum, estampat sobre paper

Aquesta presentació estarà oberta fins al febrer de 2013.

Malén Gual
Conservadora de la Col·lecció

1 Comentari

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *


Captcha: *