Les ceràmiques de Picasso i Jacqueline

Divendres s’obre al públic la nova exposició del museu “Ceràmiques de Picasso. Un regal de Jacqueline a Barcelona”. La mostra s’organitza en motiu del 30è aniversari de la donació que Jacqueline Picasso va fer de 41 peces de ceràmica originals a la ciutat de Barcelona l’any 1982 i que formen part de la Col·lecció del museu.

Mussol. Picasso, 1957 - Plata espanyola

Mussol. Picasso, 1957 – Plata espanyola

Per primera vegada en els últims 20 anys aquesta selecció de peces s’exposa al públic de forma completa i anirà acompanyada de documentació de l’època i d’altres peces de Picasso. Moltes  de les peces exposades es mostren habitualment en el marc de la Col·lecció permanent del museu i s’han reubicat de les sales 15 i 16 a la nova exposició.

Trasllat de les peces de ceràmica a l’exposicióTrasllat de les peces de ceràmica a l’exposició

Trasllat de les peces de ceràmica a l’exposició

La museografia escollida s’inspira en el disseny dels bodegons, amb un tractament de la llum que opta per la foscor a la part superior de les vitrines i amb una certa teatralitat en la col·locació de les ceràmiques, algunes de les quals se suspenen amb estructures metàl·liques.

Per al muntatge, donat que la ceràmica és un material extremadament delicat, s’han creat unes maquetes amb cartrons i fotografies que han servit per anar ubicant les peces i preparar la il·luminació de la sala. D’aquesta manera les peces originals es manipulen el menys possible i s’eviten riscos innecessaris.

Maquetes de cartró dels plats de ceràmica

Comprovant la illuminació dels plats de ceràmicaComprovant les estructures que suspenen els plats de ceràmica

Comprovant la il·luminació i les estructures que suspenen els plats de ceràmica

De jove, Jacqueline havia treballat al taller de ceràmiques Madoura, a Vallauris, on va conèixer Picasso. El seu vincle amb el taller i els seus propietaris, Suzanne i Georges Ramié, estableix una important identificació entre les ceràmiques i la relació de Jacqueline amb l’artista, i, per tant, amb aquesta donació. A l’inici de l’exposició hi ha 12 fotografies que immortalitzen aquesta relació de Picasso i Jacqueline amb el taller; des d’imatges de l’artista treballant la ceràmica a la primera foto conjunta d’aquesta particular família.

La mostra estarà exposada del 26 d’octubre a l’1 d’abril del 2013.

Redacció del museu