Selecció d’aiguaforts de Picasso

Durant aquest estiu hem presentat a les sales del museu una selecció d’aiguaforts realitzats per Picasso entre els anys 1920 i 1940, que formen part de la seva col·lecció i que no es mostren de manera habitual per preservar la seva conservació.

La Minotauromàquia. Pablo Picasso, 1935. Aiguafort i rascats

L’aiguafort és una modalitat de gravat al buit amb incisió indirecta que consisteix en cobrir la superfície de la planxa amb un vernís que permet dibuixar-hi damunt amb un punxó que ratlla el vernís i deixa la planxa al descobert. Després es submergeix la planxa en àcid i aquest actua sobre les parts que han quedat descobertes.

El reposo del minotauro: amante y copa de champánEscultor y su modelo con un conjunto escultórico

El repòs del minotaure: amant i copa de xampany. París, 17 de maig de 1933. Aiguafort sobre matriu de coure estampat sobre paper. Edició Vollard. Adquisició, 1987
Escultor i la seva model conjunt escultòric. París, 31 de març de 1933. Aiguafort sobre matriu de coure estampat sobre paper. Edició Vollard, 1939. Adquisició, 1987

Picasso va treballar aquesta tècnica al llarg de tota la seva vida però va ser en dos períodes, entre els anys 1904 i 1940 i entre el 1963 i 1973, quan va tenir una especial incidència en la producció de l’artista. A partir de 1930, els aiguaforts van constituir una mena de diari íntim, en el qual l’artista reflexionava sobre si mateix i sobre la seva relació amb la model. Una de les obres emblemàtiques que es poden veure és La Minotauromàquia, que data de l’any 1935.

Modelo y escultor con su esculturaEscultor con su modeloEscultor, modelo acostada y autorretrato como Hércules esculpido

Model ¡ i escultor amb la seva escultura. París, 17 de març de 1933. Aiguafort sobre matriu de coure estampat sobre paper. Edició Vollard, 1939. Adquisició, 1987
Escultor amb la seva model. París, 23 de març de 1933. Aiguafort sobre matriu de coure estampat sobre paper. Edición Vollard, 1939. Adquisición, 1989
Escultor, model estirada i autor com a Hèrcules esculpit. París, 17 de març de 1933. Aiguafort sobre matriu de coure estampat sobre paper. Edición Vollard, 1939. Adquisición 1986

Fins el 24 de setembre podeu visitar a les sales del museu una bona selecció d’obres realitzades amb aquesta tècnica calcogràfica i que es caracteritzen per la seva gran riquesa de matisos i per la gran varietat de temes que aborden. Aprofiteu els últims dies!

Malén Gual
Conservadora de la Col·lecció