Números d’inventari: diferents èpoques, diferents decisions

Recentment vam acollir un grup d’estudiants del Master in Museum Studies de la Johns Hopkins University, amb els quals vam tenir una xerrada sobre múltiples temes del museu. D’entre els temes que van sorgir hi va haver una pregunta que en aquell moment no vàrem saber respondre, i que ens va deixar molt encuriosits!

L’espera (Margot). París 1901. MPB 4271. Adquisició Plandiura| Detall ampliat dels números vermells del registre

Una de les estudiants ens va demanar el següent:

“Tinc una consulta sobre la catalogació d’alguns dels olis de la col·lecció. Hi ha uns quants amb el número de registre a la part inferior dreta marcats amb el que sembla ser tinta vermella? Em preguntava si algú estaria disposat a compartir aquesta informació i si la institució ha canviat els mètodes de registre amb el temps.” V.K.

Així doncs, vam demanar a l’Anna Fàbregas, del Registre del museu, que ens expliqués el perquè d’aquests números en tinta vermella.

Les peces registrades amb tinta vermella són les procedents de l’adquisició Plandiura (1932) i del Llegat Garriga Roig (1953). Les obres van passar a formar part de les col·leccions dels museus d’art de Barcelona i per tant el número de registre el van posar les persones encarregades del registre fent servir el criteri vigent en aquell moment.

El divan i L’abraçada, altres peces de la col·lecció Plandiura

Al llarg dels anys ha anat canviant el sistema (que no la numeració, que roman invariable), segons els criteris de cada moment, però en general podem dir que abans es feia amb tècniques no reversibles i actualment s’intenta cada vegada més que sí que ho siguin. Sobretot s’evita incidir sobre la superfície de l’obra per no interferir en el treball de l’artista.

Si bé és cert que hi ha uns criteris generals per la catalogació i inventariat d’obra, també és veritat que cada institució aplica el seu propi sistema. Des que existeix el Museu Picasso les obres s’han registrat sempre seguint el criteri que el número d’inventari no interfereixi mai la lectura de l’obra. Així mateix, aquest número dóna també, en molts casos, informació de la procedència de les obres o la seva tipologia.

Redacció del museu