Parlant del Guernica de Picasso a Montjuïc

El Memorial Democràtic de la Generalitat de Catalunya ha organitzat una sèrie d’activitats, exposicions i conferències per a commemorar el 75è aniversari dels bombardejos sobre la població civil.

Guernica. Pablo Picasso, 1937. Oli sobre llenç

Encara que en guerres anteriors ja havien aparegut els bombardejos aeris, va ser durant la Guerra Civil espanyola quan es va atacar, de manera intensiva i continuada, la població civil. Primer a Euskadi i després per tot el territori espanyol, l’exèrcit espanyol i els seus aliats italians i alemanys van bombardejar sistemàticament la rereguarda i poblacions sense sistemes de defensa. Aquesta aberrant estratègia va continuar durant La Segona Guerra Mundial i va culminar amb el llançament de la bomba atòmica sobre Hiroshima i Nagasaki. Des d’aquell moment els bombardejos sobre la població civil esdevenen una pràctica habitual en tot conflicte bèl·lic.

Per tal de commemorar el 75è aniversari d’aquests horripilants sucessos, el Memorial Democràtic de la Generalitat de Catalunya ha organitzat l’exposició “Catalunya bombardejada” al castell de Montjuïc i la una sèrie de Conferències i taules rodones en què s’estudien les conseqüències dels demolidors atacs i la resistència dels ciutadans.

El Servei Pedagògic del Memorial Democràtic va sol·licitar la col·laboració del museu per a explicar als estudiants de 3r i 4t d’ESO l’impacte que va tenir el bombardeig de la ciutat basca, Gernika, en els intel·lectuals i artistes europeus i, especialment en Picasso.

Vista aèria del castell de Montjuïc

Vam acceptar l’oferiment amb molta il·lusió i el 26 d’abril, dia del bombardeig de Gernika el 1937, vam intentar explicar als estudiants la posició de Pablo Picasso davant la Guerra Civil espanyola i com va sorgir el Guernica, quadre que es convertiria en un símbol per la pau. Picasso, que havia rebut al gener l’encàrrec del govern de la República de fer un panell per a exhibir-se al pavelló espanyol en l’Exposició Internacional de París de 1937, va trigar diversos mesos a escollir el motiu i no va començar a treballar en ell fins el primer de maig, un dia després que la premsa francesa publiqués les fotos de la ciutat en ruïnes. Vam creure interessant acompanyar l’explicació amb una sèrie d’imatges de la vila bombardejada alternant-les amb el procés creatiu de l’artista. La nostra principal intenció va ser explicar als escolars de quina manera s’insereix en la Història i com qualsevol activitat artística pot esdevenir un testimoni del passat a la vegada que un instrument de lluita contra la injustícia.

Acabada la dissertació, vam animar als nostres joves oients a expressar els sentiments que els provocava la contemplació del mural picassià. Després d’uns minuts de silenci, algunes de les noies es van atrevir a exposar les seves impressions i a analitzar la pintura. Per a elles (ja que cap noi no es va pronunciar) el quadre és impactant i representa el patiment, la impotència i la desesperació, és una instantània de la bogeria i la incomprensió just després del bombardeig. Les tonalitats grises simbolitzen la fi de l’esperança i l’inici de la foscor, tant a l’exterior, com a l’interior dels personatges. Altres es van fixar més en els aspectes formals i el sistema de treball. Els va cridar l’atenció la superposició dels plans i l’expressionisme de les figures; van trobar la influència dels papers de diari en la carnalitat del cavall i van analitzar com el sol que apareix a la primera versió es va estilitzant fins a esdevenir la bombeta que il·lumina l’escena.

Amb les seves intervencions, les joves estudiants van confirmar que el Guernica de Picasso segueix sent un emblema contra l’horror de la guerra. El diàleg amb les escolars i les seves professores va resultar una experiència molt enriquidora i gratificant. Agraïm al Memorial Democràtic haver inclòs al Museu Picasso en les activitats commemoratives d’un dels períodes més tràgics de la nostra història.

Malén Gual

Conservadora de la col·lecció