El teatre d’Ubú Rei al Club de Lectura

En aquesta sessió del Club de Lectura del museu hem tractat l’obra de teatre d’Alfred Jarry “Ubú Rei”. Ha estat una sessió prou especial. A banda de comentar la vida, obra, miracles i textos de l’autor francès -possible fundador del teatre modern, impulsor del moviment patafísic que encara avui perdura, creador de jocs de paraules i de conceptes revolucionaris per a entendre la corrupció humana- a càrrec de la traductora i professora Marilena de Chiara, els participants habituals del club han aportat records de posades en escena.

D’aquesta manera els participants han recordat la mítica representació de l’obra al Liceu del 1977 i han donat informació sobre la fascinació, tant de Picasso com sobretot de Miró, per la figura patafísica per excel·lència que al nostre país va ser entesa com a símbol del dictador Francisco Franco.

Alfred Jarry. El veritable retrat d’Ubú Rei. 1896. Xilografia (Prova XIV / XX). Bibliothèque Nationale de France

La set de poder, l’egocentrisme excèntric, les implicacions polítiques i socials del personatge d’Ubú Rei han confirmat l’actualitat del teatre de Jarry i la seva capacitat d’animar una conversa en múltiples escenaris: des de l’anàlisi de la fusió entre art i vida, escenari i platea (per la identificació obsessiva de Jarry amb el seu Ubú, la seva criatura), fins a la relació entre arts – literatura, teatre i pintura en Picasso i Miró – passant per la reflexió sobre categories estètiques com  l’humorística, la còmic, la grotesc – la “ubuesca”, segons la definició de Michel Foucault. Perquè, finalment, Ubú és cada un de nosaltres i Polònia, que en l’obra de Jarry és “enlloc”, és en realitat qualsevol lloc, aquest mateix espai de reflexió.

Per a la darrera sessió d’aquesta temporada, parlarem sobre “Homenatge a Picasso” de Josep Palau i Fabre, que conduirà Jordi Coca. Fixeu-vos en la implicació biogràfica de l’autor amb el pintor. Continuem llegint.

Jorge Carrión i Marilena de Chiara
www.jorgecarrion.com

Enllaços relacionats
De la caricatura del “somni i mentida” de Picasso a la de “les cobles” de Toño Salazar