El misteri de l’obra inclinada

Si heu visitat la col·lecció del Museu Picasso de Barcelona en els darrers anys i sou bons observadors, us haureu fixat que una de les obres es troba en posició inclinada respecte a la paret. Sabeu de quin quadre estem parlant? En efecte, es tracta d’una de les obres destacades de la col·lecció: Desemparats, un pastel del 1903.

Quadre de Picasso Desemparats

Desamparats. Pablo Picasso, 1903

El primer cop que es va dur a terme la tècnica de la inclinació fou l’any 2003, aprofitant una nova presentació museogràfica. L’obra mostrava diverses zones amb pèrdues de color, fruit del deteriorament que li estaven produint agents externs. Per tal de minimitzar el risc de pèrdua del material i reduir tensions innecessàries a l’obra, el Departament de Conservació Preventiva i Restauració va idear un sistema propi per a preservar l’obra. La solució consistia en la innovadora construcció d’un pla inclinat prou sòlid com per a poder-hi fixar l’obra. L’estructura es va fermar al mateix temps a la paret i es va pintar del mateix color per donar uniformitat al discurs. D’aquest manera, s’evitava la caiguda de la pintura per l’efecte de la gravetat i que el paper no hagués de suportar tant de pes i esdevingués més fràgil encara.

Obra inclinada

Pla inclinat de l’obra Desamparats

Per tal d’aplicar a l’obra el protocol de conservació preventiva complet, es col·locà un vidre de conservació i, en un primer moment, en què l’obra es trobava a una ubicació diferent de l’actual, s’instal·là en una vitrina amb clima passiu.

La col·locació en pla inclinat d’un quadre és una manera de presentació excepcional i, com a tal, només es fa servir en determinats casos. L’obra Desemparats fa nou anys que es troba en aquesta posició. Més tard, s’han presentat d’altres amb aquesta tècnica pionera, però sempre de manera puntual. L’experiència d’aquests anys demostra que és un sistema simple, però eficaç, raó per la qual alguns prestadors s’han mostrat interessats en què el Museu Picasso de Barcelona en fes ús en algunes obres fràgils durant el préstec per a exposicions temporals.

Isabel Moreno
En pràctiques del màster de Gestió del Patrimoni Cultural a la Universitat de Barcelona

1 Comentari
  • David