Blog del Museu Picasso de Barcelona

Aproximacions al laboratori Intercanvis

Els passats 21, 22 i 23 de febrer vam realitzar les primeres sessions del Laboratori Intercanvis, part del projecte de Pedro G. Romero “Arxiu FX: D’economia zero”, del qual formarà part també l’exposició “Economia: Picasso”.

El museu li ha demanat a Pedro una valoració d’aquestes primeres sessions, que publiquem a continuació:

Ascensió i caiguda de Picasso
Tant Esteban Pujals com Valentín Roma van a destacar una forta contradicció com a motor en el desenvolupament crític del llibre Ascensió i caiguda de Picasso que escriví el 1965 John Berger. En efecte, Berger sembla un apassionat de la pintura de Picasso a qui no perdona, pel seu amor, haver-se convertit en el paradigma de l’artista misantrop, ric i vanitós. Es tracta, a més, del retrat d’una traïció.

Les aventures de Picasso
Tant en la pel·lícula Picassos äventyr, un film suec que van dirigir el 1978 Hans Alfredson i Tage Danielsson, que van presentar Manuel Prados Sánchez i Alejandro Peña com en els treballs de Rogelio López Cuenca voltant del seu projecte Ciutat: Picasso (presentat l’endemà), s’esmicolaren diversos aspectes semiòtics al voltant de la marca Picasso, emblema definit del que significa l’art modern en l’economia capitalista de serveis. Són interessants els diferents dispositius de comunicació amb què aquests autors van presentar la, diguem-ne així, contaminació Picasso de la iconosfera.

Ciutat Picasso
L’atrevida comparació que van fer Prados i Peña entre Les Demoiselles d’Avignon i una fotografia del corrupte alcalde de Marbella, Jesús Gil i Gil envoltat de senyoretes al jacuzzi de la seva piscina, ens van introduir perfectament a la Màlaga dels anys 90 que espera el seu Museo Picasso i que va ser magistralment disseccionada per Rogelio López Cuenca en un brillant exercici de periodisme audiovisual. Un dels seus encerts va passar per no exposar les diferents peces que el mateix López Cuenca ha confeccionat amb el material presentat, sinó mostrar directament les fonts documentals que jeuen en el seu arxiu i fecunden profitosament el seu treball.

Pedro G. Romero

1 Comentari

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *


Captcha: *