La meva experiència a Califòrnia després del Postgrau de Gestió Museística

Després de finalitzar el Postgrau de Gestió Museística: Com es fa funcionar un Museu, organitzat pel Museu Picasso de Barcelona i l’IDEC-UPF, vaig realitzar les pràctiques de postgrau dins el mateix Museu Picasso. Durant els quatre mesos que hi vaig ser el meu treball es va centrar en l’estudi de l’entorn del museu dins dels barris que l’envolten, en el context de Ciutat Vella, un districte amb una forta càrrega històrica que condiciona l’actualitat cultural. Aquesta cerca d’informació respon a la preocupació del museu per desenvolupar una línia estratègica que contempla polítiques de proximitat i que vol treballar amb la comunitat que l’envolta.

Yerbabuena Family Day: Children’s Creativity Museum, MOAD

Dins aquest apartat destaca la tasca que s’està duent a terme al MAH: Museum of Art & History in Santa Cruz, a Califòrnia. La seva recent nomenada directora, Nina Simon, està posant en pràctica les teories sobre el museu participatiu que exposa en el seu llibre The Participatory Museum. Els alumnes de la passada edició del Postgrau de Gestió Museística vàrem tenir l’ocasió de conèixer les seves reflexions de manera directa en el taller sobre activitats participatives que vam fer amb ella a l’IDEC, i també amb la conferència que va donar al Museu Picasso de Barcelona el  novembre de 2010.

En assabentar-me pel Postgrau que el MAH oferia internships, vaig fer la sol·licitud i, un cop acceptada la meva candidatura per als mesos de novembre i desembre, vaig decidir anar a Califòrnia unes setmanes abans per tal de visitar els museus de San Francisco. Només un apunt al respecte: destacar l’acció del passat 15 d’octubre al barri de Yerbabuena, on es concentren museus com The Children’s creativity museum, el MOAD i el SFMOMA.

Yerbabuena Family Day:  MOAD, SFMOMA

Més allunyat d’aquest centre es troba The Exploratorium (museu de ciència, art i percepció humana), una nau industrial gegant plena d’aparells interactius, imprescindible de visitar, i més el proper 2013, en què inaugurarà un nou espai.

The Exploratorium

Finalment vaig arribar al MAH a finals d’octubre i de seguida em vaig incorporar al museu posant-me al dia de les activitats programades i veient quines són les tasques que podria desenvolupar-hi.

L’staff del museu és reduït, 6 persones més alguns interns com jo i, això sí, uns 130 voluntaris que ajuden en el que cal (tenint en compte les dimensions de la ciutat i del museu són moltíssims), realment fan una feina extraordinària (el tema del voluntariat als EUA mereix un post a part!).

Santa Cruz MAH

En ser un museu petit i amb poc personal, tothom col·labora en tot. Hi ha una curator per Art i una altra per Història i, juntament amb la directora, la Nina Simon, i una col·laboradora interna es planifiquen aquestes activitats. Les reunions són d’allò més interessant: tot el que s’hi parla es focalitza en l’interès del visitant, en com aquest pot participar, què és el que vol veure i què podrà fer dins el museu. Aquí el concepte del museu participatiu està claríssim; no es planifica absolutament res sense tenir en compte aquest fet.

Vaig començar col·laborant en el disseny d’activitats relacionades amb les futures exposicions (projecció d’activitats participatives, renders de les propostes, cerca de materials, etc.), i també en altres projectes que van des de la remodelació d’espais “poc participatius” al disseny gràfic d’alguns displays o el desenvolupament de tallers de manualitats per al públic.

L’experiència val la pena i sens dubte és molt enriquidora a nivell professional. El discurs de fons està molt ben après per tot el personal que hi treballa i això es reflecteix en una manera de fer molt coherent que engloba tots els departaments del museu.

Són només set mesos que la directora porta al capdavant del MAH, però en aquest breu temps s’han fet grans canvis, començant per solucionar el forat econòmic i continuant per l’increment de visitants al museu.

3rd Friday al MAH: Radical Craft Nigth 18 nov

No hi ha dubte que el MAH de Santa Cruz és un exemple de museu de i per a la comunitat i no només un lloc on s’ensenyen coses velles/belles. Un exemple clar n’és la seva programació, sobretot amb el First Free Friday i el 3rd Friday de cada mes. Un dels esdeveniments més interessants que he vist en un museu és la Radical Craft Night del passat divendres 18. Tota una experiència, sens dubte.

Per a més  informació podeu visitar el web del MAH, el seu Facebook o el de The MAH Collective. Podreu trobar més fotos al meu Flickr.

Una salutació des de Califòrnia, terra de bons vins i bons museus.

Esther Giberga
Ex-alumna del Postgrau de Gestió Museística