L’emoció de la taca: la influència de París en Picasso

L’exploració de noves tècniques pictòriques, que esdevingué un punt clau per als artistes de finals del segle XIX i principis del segle XX, no passà desapercebuda per al jove Pablo Picasso.

L’Arnau Puig davant l’Espera (Margot)

L’Arnau Puig, filòsof i crític d’art, ens ha convidat a repensar un cop més l’obra i l’estil de l’artista i dels seus contemporanis , tot resseguint i analitzant alguns dels quadres de l’exposició temporal “Devorar París. Picasso 1900-1907”. Us presentem un breu resum:

En arribar a la capital francesa el 1900, Picasso duia una maleta plena de vivències personals i professionals que havia anat carregant al llarg de les estades prèvies a Barcelona i Horta de Sant Joan. Tota l’experiència acumulada va permetre al pintor captar els canvis i incorporar-los a la seva obra per tal d’enriquir-la.

La descoberta de París no només significà el començament d’una nova etapa a la seva vida, sinó que també constituí la revelació d’un univers creatiu que estava reeixint en un ambient en què l’art vessava per tots els racons. La influència del naixement de la fotografia com a nova tècnica de captació de la realitat, juntament amb els corrents artístics emergents, com ara el moviment nabí i l’impressionisme, convergiren en una nova concepció de la pintura.

Assistents durant la sessió “Parlem de pintura”

Com ens va mostrar l’Arnau Puig, els canvis en la percepció estètica es traduïren en un abandonament de la cerca de l’objectivitat per deixar pas a la subjectivitat. En aquest context, es prescindí de la constricció de la tècnica per tal d’accentuar l’impacte d’una  escena. La pintura es posava, així, al servei de l’emoció; la pinzellada esdevenia el mètode per a construir un gest, una expressió, un sentiment.

“Una línia és un dibuix. Potser una taca és un llenguatge.”  Amb aquesta sentència el crític volgué deixar palesa la contraposició de dues maneres diferents d’entendre l’art,  de dues visions del món completament divergents.

Encara no heu visitat l’exposició? Afanyeu-vos! Teniu temps fins al diumenge 16 d’octubre!

Isabel Moreno
En pràctiques del màster de Gestió del Patrimoni Cultural a la Universitat de Barcelona