Explorem la tècnica de la litografia a través de les experimentacions de Picasso

El desenvolupament de Picasso com a gravador va ser extraordinari i, com en altres facetes de la seva producció artística, va traspassar fronteres, trencant amb les pautes d’execució de l’ofici tradicional.

La selecció de litografies que presentem a la sala de gravats del museu amb el títol de “Picasso, litografies” és una magnífica excusa per endinsar-se en el món de les tècniques pictòriques a través de les arts gràfiques.

Pablo Picasso, Françoise, 1946. Litografia tirada sobre paper. Museu Picasso Barcelona

La selecció és un ric mostrari de mitjans que Picasso va saber combinar sàviament, dominant els recursos que li proporcionaven les eines tradicionals, com el llapis i el pinzell, i aprofitant el seu coneixement de les possibilitats plàstiques de les tintes i les aiguades.

Els seus gravats en tècnica litogràfica van evolucionar d’un treball de traç lineal (que provenia de la seva iniciació a principis de segle amb la punta seca i l’aiguafort) a unes litografies de caràcter molt més pictòric, basades fonamentalment en el gest i la pinzellada.

Una anàlisi detallada de les obres ens ha permès aprofundir sobre les tècniques que Picasso va utilitzar i sobretot ha posat en relleu els processos innovadors i experimentals usats per l’artista. Els resultats d’aquesta recerca han estat tan amplis que s’ha incorporat a la mostra un plafó que recull els principals procediments usats, il·lustrats perfectament en les obres exposades.

Imatges del plafó amb la descripció d’alguns dels procediments utilitzats per Picasso

Aquest plafó conté la descripció tècnica ampliada d’algunes de les obres que s’exposen a les sales. Podem veure quines litografies es van fer amb llapis litogràfics; amb tintes, a través de l’aiguada, a pinzell, o amb el frottage entre d’altres, i quan el treball era sobre la pedra litogràfica o la planxa de zinc.

El museu ens hem posat també en contacte amb diferents professionals i artistes relacionats amb les arts gràfiques. Aquesta confluència entre el procediment litogràfic, els materials i els tallers d’estampació ha generat un apartat més didàctic i tècnic en el marc de l’exposició.

Fotografia d’una de les sales del gabinet de gravats del Museu Picasso

Plantejat com a espai introductori de la mostra, abans de contemplar les obres ens trobem – com si es tractés de la taula de treball -,amb una vitrina que mostra un conjunt d’eines i materials necessaris per tal de produir una litografia; com els llapis litogràfics, les tintes d’impressió, el corró, els pinzells, la planxa de zinc, entre d’altres.

La “taula” amb els materials inclou una pedra litogràfica, que ha estat treballada per l’artista Joan Barbarà, a partir d’una imatge d’un retrat, un bust de dona (de Françoise Gilot) que va fer Picasso el juny del 1946 i que s’exposa a les sales.

Fotografia de detall de la vitrina amb eines i materials litogràfics cortesia de l’empresa Igol i pedra litogràfica cortesia de l’Artista Joan Barbarà

També s’han incorporat imatges de l’Atelier Mourlot de París, on Picasso va realitzar gran part de les estampes, que complementen l’àmbit amb una visió més propera dels tallers de l’època.

Anys més tard, en la dècada dels 60, veiem com va tanca el cicle de la producció gràfica amb un nou procediment, el linogravat, en una confluència de camins entre la forma plana i el color… però això ho veurem en una propera exposició del museu.

Reyes Jiménez i Anna Vélez
Departament de Conservació Preventiva i Restauració

Atelier Mourlot París, circa 1950 i 1956. Cortesia de la Galeria Mourlot de Nova York
Conjunt de fotografies de l’Atelier Mourlot de Paris entre 1946 i 1952. Cortesia de la Galeria Mourlot de Nova York