Els Museus es mobilitzen / 2. Notes del #mw2011

Així com a l’edició 2010 del congrés el tema central va ésser el de les xarxes socials,  al Museums and the Web 2011 el tema estrella ha estat el mòbil. S’hi han dedicat moltes sessions, tallers, debats i era present a molts dels expositors i de les converses.  Fa poc vàrem iniciar en aquest blog la sèrie d’articles sobre el museus i els mòbils. Avui del congrés destacarem el taller Mobile Strategies in Museums conduït per Nancy Proctor, Head of Mobile Strategy & Initiatives al Smithsonian Institution, i alguns dels consells derivats de la Crit Mobile Room.

Imatge extreta de http://www.museumapp.nl

1. El concepte de mòbil inclou no només smartphones, iPhones, iPods, iPads, sinó també contingut descarregable com PDFs o e-books.

2. Els museus no necessiten una estratègia mòbil sinó que mòbil sigui part de l’estratègia.

3. Mòbil als museus… per què?  Per diversificar l’oferta, atraure i implicar els visitants, crear una experiència més interactiva, crear nous entorns d’aprenentatge.

4. Mòbil és una fusió única de personal i social.

5. L’estratègia bàsica a seguir és  tenir present la missió del museu i els missatges clau, definir el públic objectiu, definir els resultats que volem obtenir, és a dir, què volem que els visitants coneguin, experimentin, facin, conèixer quines plataformes estan ja utilitzant, oferir uns continguts i un disseny centrats en l’usuari i preveure indicadors d’avaluació.

6. Cal pensar en múltiples plataformes des de l’inici. Com va dir una ponent del SFMOMA (San Francisco Museum of Modern Art), “cal assumir que tot el contingut serà utilitzat en més d’una plataforma, ara o en el futur”.

7. DAFO ràpid dels museus i mòbils:

• Debilitat: poca experiència dels museus en plataformes mòbils
  • Amenaces: les restriccions legals; multitud d’altres editors mòbils
  • ­Fortalesa: la diversitat de continguts i iniciatives dels museus
  • ­Oportunitats: l’ús creixent que els usuaris fan dels aplicatius mòbils; nous usos i potencialitats de les noves plataformes
Nancy Proctor durant el taller. Objectius estratègics de l’Smithsonian Mobile. Per la wiki sobre la seva estratègia, l’Smithsonian ha guanyat el Premi Best of the Web en la categoria de Social media a Museums and the Web, 2011

8. Recomanacions bàsiques de la Nancy per a construir un programa mòbil:

• fer recerca primer de tot
  • ­recaptar continguts pre-existents
  • ­prioritzar el contingut sobre la tecnologia
  • ­experimentar
  • ­cultivar punts de vista diversos via contingut generat pels usuaris
  • ­posar contingut en vídeo sempre que sigui possible
  • ­i, si no podem fer gaire cosa de moment, almenys crear una versió de la web apta per a dispositius mòbils

A la sessió de la Crit Mobile, diversos museus, entre els quals el nostre, vam presentar els aplicatius que hem desenvolupat per iPhone i un panel d’experts els comentava i s’obria discussió amb el públic.

Projectats en pantalla, els aplicatius mòbils del Congrés, entre els quals el del Museu Picasso (darrera fila). Presentació Museu Picasso a la Crit Mobile. Museums and the Web, 2011. Fotos: Anna Ramos

Algunes de les observacions que s’hi van fer per part dels experts i del públic poden semblar d’allò més evidents, però el cert és que en moltes ocasions els museus no els tenim prou presents. Per exemple:

• tenir cura de la descripció que apareix abans de descarregar l’aplicatiu: és el reclam que influencia la decisió de l’usuari de descarregar-se o no l’app
  • vigilar que el temps de descàrrega no sigui excessiu, perquè l’usuari no té espera
  • tenir visible una barra de progrés de la descàrrega, que permet a l’usuari saber quan falta
  • planificar una bona arquitectura de la informació. Hi ha aplicatius que tenen continguts “amagats”, per exemple els mapes poden estar dins Imatges
  • vigilar l’accessibilitat de lectura i la usabilitat
  • si hi ha un vídeo, incloure’n la icona que el destaqui
  • que es pugui tornar a la pantalla anterior sense que calgui tornar al menú
  • senyalitzar al museu físic i als elements de comunicació l’existència dels aplicatius mòbils

A futurs articles seguirem parlant de continguts mòbils i destil·lant altres continguts del congrés.

Conxa Rodà
Coordinació de Projectes

I vosaltres? Sou usuaris d’apps? Què demanaríeu que continguessin futurs  aplicatius mòbils del Museu Picasso?

Enllaços relacionats (lectures per vacances)

Els museus es mobilitzen /1

“From Headphones to Microphones: Mobile Social Media in the Museum as Distributed Network”, extracte de l’assaig escrit per Nancy Proctor al llibre d’autoria col·lectiva Creativity and Technology: Social Media, Mobiles & Museums, Museums Etc, 2011

Museum mobile wiki

• Marc
    Abril 21, 2011

Hola! solsament una puntualització amb respecte a l’inciativa, com a usuari de móbil de 4 generació, us pregaria no us basessiu tan sols en el Ipod tecnológicament parlant i fessiu una aplicació vàlida en programari lliure, vàlid per exemple x Android (Google). Sistema cada vegada més estès entre usuaris i que ben aviat li passarà la ma per la cara al Ipod d’Appel.
    Gracies

• Museu Picasso
    Abril 21, 2011

Hola Marc, sí, tenim previst fer l’aplicació del museu també per Android. Gràcies!

• Catherine Girardeau
    Abril 21, 2011

Conxa, My partner, Jason Reinier was at the sessions at MW. We worked on the NMAI’s Infinity of Nations app, one of the apps critiqued. We will be in Barcelona 26-27 July and would love to meet you at Museu Picasso to take a look at the museum’s media mix and strategy.

• Conxa Rodà
    Abril 28, 2011

To Catherine: thank you for your interest. Please send an e-mail to my attention at museupicasso@bcn.cat and we’ll discuss meeting details. The NMAI’s app is really great!