Obrint les portes del nou edifici

El proper 19 de març, dissabte, el nou Centre de Coneixement i Recerca del Museu Picasso ofereix portes obertes, en el marc de la jornada “Obrim el barri del Born a la cultura i el comerç”. Aquest edifici s’ha construït amb la idea que esdevingui un espai de referència local i internacional en l’estudi i la recerca de Picasso i el seu context artístic i social. El centre s’ha concebut com a espai dinàmic per promoure la investigació, la reflexió, el debat crític i, per tant, generar nous coneixements.

Exterior i interior de l’edifici. Fotos: Josep M Llobet

L’edifici s’estructura en tres nivells:  la planta baixa es distribueix en quatre espais polivalents destinats al servei educatiu del museu i a altres activitats com tallers, conferències, seminaris; la primera planta reuneix el centre de documentació, la biblioteca i l’arxiu i el soterrani acull espais habilitats per les instal·lacions, magatzem, vestuaris i zona de descans.

Esbós del centre i plànol del conjunt del museu. Estudi Jordi Garcés

El centre, que va iniciar les obres el 10 de juliol de 2009, se situa en l’edifici de nova planta annex al conjunt històric del museu, amb la façana a la plaça de Jaume Sabartés i al carrer Flassaders. El conjunt de palaus que conformen el museu compta amb 11.500 m2 de superfície construïda. Amb aquest nou edifici la superfície del museu s’amplia als 13.000 m2 i s’assoleix el pla arquitectònic global traçat l’any 1978.

En clau interna, el trasllat dels serveis educatius i la biblioteca i l’organització de les noves dependències que s’està començant genera una bona moguda de personal i de materials.

El moment més delicat de les obres es va donar quan es va decidir que l’espai dedicat a la biblioteca seria més que una biblioteca, també acolliria el centre de documentació i l’arxiu, convertint-se així en un centre integral de coneixement i recerca. Així, ben entrada la fase de construcció, es va haver de fer una adequació en l’estructura de l’edifici i en els plànols.

El Centre de Coneixement i Recerca la primera nit que es va il·luminar. Foto: Núria Fradera

Però per tot moment delicat sempre n’hi ha un de satisfactori que compensa. La gerent del museu, Núria Fradera, comenta la primera nit que es van encendre els llums de l’edifici amb els mobles col·locats. Ella i l’Amparo, de l’equip d’arquitectura de l’empresa constructora, es van trobar fotografiant conjuntament la façana. “Parecemos dos madres orgullosas” va dir la Núria tot mirant l’obra finalitzada.

Redacció del museu

Enllaços d’interès:
Cronologia d’ampliació

Posts relacionats:
Les obres d’ampliació del museu ara sí que avancen a bon ritme
Malabarismes al carrer Flassaders: les obres del Picasso avancen

• Marcela Cougo
    Març 15, 2011

En el proximo 19 de marzo,a que horas estará abierto el nuevo Centro para visitacion?

Saludos, Marcela Cougo

• Museu Picasso
    Març 15, 2011

Hola Marcela. El 19 de marzo el nuevo Centro de Conocimiento e Investigación estará abierto de 10h a 20h. Para más información puedes consultar la web del museo.