Club de Lectura del Picasso: coneixem a fons una obra d’art!

L’obra mestra desconeguda, de Balzac, continua provocant la reflexió i el debat gairebé dos-cents anys després de la seva escriptura. Vam començar parlant del text, de com elabora el tema del mestratge, de com retrata les passions, les contradiccions i els tallers dels pintors, de com parla dels diners i de les condicions de vida de l’artista modern, de com revela la identitat dels personatges. També de les tensions que constitueixen el seu transfons (entre la pintura i la poesia, entre l’amor i la mort, entre el seny i la bogeria, entre la mimesi i l’expressió i un llarg etcètera).

Assistents al Club de Lectura | Llibres utilitzats durant la sessió | Margarida Cortadella i Jordi Carrión

Després, la Margarida Cortadella va explicar com Picasso va pensar el llibre d’artista en què el text de Balzac havia de conviure amb els seus dibuixos i litografies, aprofundint en els aspectes relacionats amb la història i la producció d’aquestes publicacions -els riscos que suposava, la implicació de múltiples professionals d’àmbits diversos, la cura en detalls com el paper, la tipografia, etc- així com en la relació alhora lliure però exigent de Picasso, que vivia la seva aportació de manera oberta i apassionada. Finalment, vam debatre les qüestions, balzaquianes, picassianes i universals que fan del conte un text fonamental per entendre les teories i les pràctiques de la modernitat.

Portada del llibre | Coberta | Portada interior

Introducció de Picasso amb dibuixos
Primer capítol amb il·lustracions de Picasso

Gravats de Picasso al final del llibre

Ordre dels gravats segons Picasso | Coberta del llibre | Contraportada

Per a la propera sessió, Soldados de Salamina, de Javier Cercas, amb la presència de l’autor, en el marc de l’exposició “Vinyetes al front”, sobre la República i la Guerra Civil. Un tast.

Jordi Carrión