Resseguint la ruta dels objectes perduts

Els museus acostumen a ser espais molt freqüentats (o almenys convindria que ho fossin). Per les seves sales i passadissos hi poden circular diàriament desenes, centenars o fins i tot milers de persones. Aquest tràfec continu propicia que l’oblit o la pèrdua d’efectes personals sigui un fet molt habitual en els centres museístics, i el Museu Picasso no és aliè a aquesta problemàtica. Voleu saber com es gestionen els objectes perduts al nostre museu? Què s’hi deixen els visitants?

L’equip del Picasso té un protocol molt clar que se segueix sempre de manera rigorosa, independentment de la mida, forma o rellevància de l’objecte. Els únics efectes que no entren dins d’aquest procediment són els aliments, que es llencen directament a les escombraries, i els documents o objectes de gran valor, com les carteres, que s’intenta que puguin arribar a mans dels seus propietaris el més aviat possible a través de la policia o les ambaixades.

El primer pas que ha de fer el personal del museu quan localitza un objecte extraviat és omplir un full de registre on es deixi constància de la troballa. En el document, a més d’indicar-hi la data, l’hora i el nom de la persona responsable de la descoberta, s’hi ha d’incloure una descripció mínimament detallada de l’efecte on s’especifiquin els seus trets característics més rellevants. Del full, degudament complimentat, se’n fan tres còpies: una se la queda el cap de l’equip que ha trobat l’objecte, i les altres dues s’envien a la responsable de gestió de públics i al cap de seguretat del museu. La troballa i el bé localitzat queden, per tant, rigorosament registrats.

Una vegada inventariat, l’efecte perdut es diposita a la caixa forta del museu per un període màxim de quinze dies. Si durant aquest temps el seu propietari torna a buscar-lo, i en fa una descripció prou acurada que permeti identificar-lo, el personal li restituirà immediatament. Si passada la quinzena de termini ningú no l’ha reclamat, l’objecte és traslladat a l’Oficina de Troballes de l’Ajuntament de Barcelona que, a partir d’aleshores, n’assumeix el dipòsit i en gestiona les possibles devolucions.

Quins objectes creieu que perden o obliden més els visitants al Picasso?

Els més comuns acostumen a ser els complements d’ús personal: joieria (arracades, anells, collarets), paraigües, bufandes, guants, ulleres de sol, diademes, clips, passadors pels cabells, etc. També són molt habituals les guies de viatge. D’altra banda, a l’estiu és força habitual que es deixin o s’abandonin al museu aliments per fer pícnics: entrepans, fruita, carmanyoles, o, fins i tot, una bossa d’olives a granel o una safata de sushi. Cal destacar també que a l’estiu molts visitants venen al Picasso directament des de les platges, i sovint hi obliden tovalloles plenes de sorra i altres complements, com xancletes, cremes solars, etc.

En quins espais perden o es deixen més coses els visitants del Picasso?

D’objectes extraviats se’n troben pràcticament a tots els racons, però els llocs més habituals són aquells on els visitants fan parades més o menys llargues, durant les quals acostumen a manipular els seus efectes personals: els lavabos, els bancs repartits per l’edifici, els patis medievals, la cafeteria i la consigna. Precisament, aquest últim espai és un dels que genera actualment més maldecaps en la gestió dels objectes perduts. Fa uns mesos s’hi van incorporar uns armariets que funcionen amb monedes i que, per seguretat, han de quedar sempre oberts al final de la jornada. Tot sovint els visitants s’obliden de recollir allò que hi ha deixat i s’enduen la clau sense adonar-se’n. Això obliga el personal del museu a rebentar el pany i instal·lar-ne un de nou cada vegada que hi ha un descuit. Aquesta és segurament la nota més desagradable d’un protocol que busca facilitar als visitants la recuperació dels seus béns extraviats el més aviat possible, per tal d’evitar-los, així, el disgust i el mal tràngol que suposa sempre la pèrdua d’un objecte preuat.

Martí Casas
En pràctiques al Museu Picasso del màster de Gestió del Patrimoni Cultural de la Universitat de Barcelona

Heu perdut mai algun objecte personal en un museu? L’heu pogut recuperar?

Que n’opineu del protocol que tenim al Museu Picasso?

• José Vale
    Gener 28, 2011

Please forgive me for addressing you in English. I am Portuguese and understand a litle Catalan but not enough to write in your language.
    I just would like to make a suggestion concerning “los armariets” and its “claus”. Why don’t you put alarms on the “claus” so that when a visitor who has forgotten to collect his/hers bellongings is leaving the museum, an alarm may go off? It would be nice for the visitor to be informed that he or she forgot to collect their personal items, and you would be saved the trouble of having to “rebentar el pany i instal·lar-ne un de nou cada vegada que hi ha un descuit”.
    Just a thought!…

Best regards from a big fan of yours. (I’ve been at your museum last month for the “Picasso davant Degas” exhibition).

José

• tatiana
    Gener 28, 2011

Y estais haciendo algún trabajo a partir de las “pistas” que ofrencen los objetos perdidos respecto al público????

• Museu Picasso
    Gener 28, 2011

Thanks Jose for your input. We will send your suggestion to Visitor Services and Security to evaluate it. Hope to see you soon again!

• Redacción del museo
    Gener 31, 2011

Hola Tatiana, éste y otros aspectos relacionados con los visitantes forman parte del estudio de públicos del museo que se ha realizado durante el año 2010 y que será público en verano de 2011.