El catàleg de la biblioteca del Museu Picasso ja és online!!

A molts de vosaltres potser us sorprendrà que anunciem avui la sortida del catàleg en línia de la biblioteca del museu i, fins i tot, us pot semblar que ja l’havíeu consultat. De fet, els nostres usuaris habituals l’han pogut consultar in situ en el nostre espai públic de consulta, al museu. Però el que presentem avui és el catàleg en línia, consultable per Internet.

El gruix dels grans catàlegs en línia de les biblioteques catalanes es van publicar a Internet a finals dels anys 90 i principis del 2000. Amb tot, algunes institucions més petites, però amb molta història al darrera -la nostra va començar l’any 1963- i amb equips i recursos reduïts, hem estat treballant durant aquests últims anys en la catalogació retrospectiva del catàleg de paper i, de manera simultània, en la catalogació dels fons documentals que hem anat adquirint.

El projecte de catàleg digital

El projecte d’automatització del nostre fons va lligat a un projecte conjunt de les biblioteques especialitzades d’uns quants museus municipals (Museu d’Història, Museu de la Música, Museu Etnològic i Museu Frederic Marès). En el nostre cas, l’any 2003 vam emprendre un projecte de modernització de la biblioteca del museu que incloïa, entre d’altres aspectes, la creació del catàleg automatitzat del fons. Partíem d’un catàleg de fitxes de paper, tancat l’any 1991, i d’una tipologia documental força variada.

Exemple de cerca simple

La llista de descriptors de matèries sobre Pablo Picasso

Durant aquest anys, a part de bolcar la informació al programa de gestió de biblioteques, hem creat una llista específica (i contextualitzada) de descriptors de matèries sobre Pablo Picasso. L’hem elaborat utilitzant eines diverses, com el Dictionnaire Picasso de Pierre Daix i altres monografies i llibres que considerem de referència sobre l’obra i la vida de l’artista; catàlegs de biblioteques d’aquí (CCUC) i d’arreu (MNCARS, Málaga, Getty Library, British Library, Bibliothèque nationale, per citar-ne algunes). Evidentment, també hem utilitzat l’Enciclopèdia catalana i, per descomptat, la Llista d’encapçalaments de matèries en català (LEMAC) que manté i actualitza la Biblioteca de Catalunya. Aquesta llista de descriptors sobre Picasso es pot consultar, de moment, en català i en castellà. La nostra intenció és traduir-la ben aviat a l’anglès i al francès, tot i que no cal dir que ens agradaria poder-la oferir en moltes més llengües.

Cerques

Com veureu, la cerca bàsica és molt simple i funciona com un cercador de text lliure a diversos camps alhora. L’avançada us permetrà, entre d’altres coses, seleccionar tipologia de documents i llengües en què estan publicats.

Podeu exportar la informació bibliogràfica al vostre ordinador

Si us voleu emportar les referències bibliogràfiques per tal d’elaborar bibliografies específiques, l’aplicatiu us ofereix la possibilitat d’exportar-les en diversos formats o d’enviar-vos-les per correu electrònic.

Exemple de referències exportades en format .pdf

Esperem que aquesta nova eina us sigui útil i us faciliti l’autonomia de consulta i de treball. Potser hi trobareu alguna errada: us demanem disculpes per endavant i us convidem a fer-nos-les saber, així com ens feu arribar opinions i suggeriments.

Margarida Cortadella

• ana gonzález batiste-alentorn
    Febrer 2, 2011

enhorabuena por el catálogo: es una gran ayuda !!!

ANA

• Margarida Cortadella
    Febrer 3, 2011

Muchas gracias, Ana. Esperamos que sea una herramienta útil.

• Malén
    Febrer 9, 2011

He estant fent cerques i trobo que és una eina molt útil.

• ana gonzález batiste-alentorn
    Juliol 11, 2011

Margarida,

te agradecería me informaras sobre vuestro CALENDARIO DE VACACIONES.

Garcias,
    Ana Gris

• Margarida Cortadella
    Juliol 12, 2011

Hola, Ana
    La biblioteca cerrará por vacaciones durante el mes de agosto. El traslado al nuevo edificio se hará en septiembre y el servicio estará cerrado al público hasta el mes de noviembre.
    Saludos cordiales.

• Noelia
    Setembre 2, 2011

Per curiositat, quin sistema de gestió del fons bibliogràfic feu servir? Una bibliotecària amb curiositat…
    Gràcies

• Museu Picasso
    Setembre 5, 2011

Noèlia, utilitzem des de fa anys el programa Immagic, també ara amb el mòdul de bolcatge a internet. Per més detalls, de “bibliotecària a bibliotecària” pots parlar directament amb la responsable de la biblioteca, Margarida Cortadella, bibliotecapicasso@bcn.cat Gràcies pel teu interès.