Museus i xarxes socials a Portugal: relat d’unes Jornades

Al Museu de Portimao, al sud de Portugal, s’ha celebrat l’11 i 12 de novembre de 2010 unes “Jornades d’usuaris d’aplicacions tecnològiques al Patrimoni”. Incloïen un taller de Museums & Social Media, al qual el Museu Picasso vam ésser convidats a participar com a conferenciants.

Conferència Museus 2.0 | Exterior del Museu de Portimao, antiga indústria conservera

El públic assistent era una cinquantena de professionals de museus i centres patrimonials portuguesos. A la sessió teòrica vam presentar una panoràmica del perquè i el com dels museus del món a les xarxes socials i tot seguit vam explicar el viatge del Museu Picasso de la web 1.0 a la web 2.0 ara que ja hi portem un any i mig.

El taller
Va ésser molt interessant veure com participants que havien tingut poca o cap experiència en xarxes socials eren convidats al taller, a partir de reproduccions d’objectes, a pensar en grups una estratègia de comunicació 2.0.

A cada taula la discussió i el treball col·laboratiu era ben actiu. Varen sortir diversos fils temàtics i s’escollien les plataformes 2.0 que el grup considerava més adients per difondre’ls. El resultat tangible: uns pòsters com el que veieu a la foto. El resultat intangible, força més valuós, haver provocat en poc temps una immersió en les potencialitats de les xarxes socials.

Taller Museums & Social Media, conduït per Maria van Zeller

Va ser molt gratificant quan al final un participant em va dir “vaig arribar sense saber gaire cosa del 2.0 i ara ho entenc i vull posar-ho en marxa al meu centre”.

Projectes presentats
Es van presentar diverses iniciatives d’aplicació de la tecnologia a la gestió i difusió de les col·leccions. Totes elles interessants. En destaco algunes:

· El Museu Nacional Ferroviário acaba de posar a disposició del públic la primera guia multimèdia de museu a Portugal. Inclou recorreguts per a famílies així com vídeos i recreacions virtuals de com eren els interiors dels primers trens.

· La Universitat de Coimbra va presentar el nou projecte museològic d’integració dels seus 7 museus de Ciències -pertanyents a 3 facultats i amb 3 presidents de facultat, 9 col·leccions i 1,2 milions de peces- en un únic museu, el Museu da Ciência. Tindrà un sol director i una col·lecció tot en un nou edifici. Com va explicar Pedro Casaleiro, comptarà, a més, amb un Museu Digital, que permetrà l’accés online a més de 30.000 peces.

· El Museu Regional de Arqueologia D. Diogo de Sousa va presentar una línia de joc educatiu molt ben resolt, fruit d’un any de treball d’un equip multidisciplinari. Més enllà de l’entreteniment, aporta coneixement a través d’una bona fusió d’estètica, narrativa i tecnologia. El joc, a més, integra opcions 2.0. Tant o més interessant que el joc va ser conèixer l’estudi previ aprofundit, portat a terme per Joao Angélico, de Sistemas do Futuro, sobre l’ús de jocs educatius online de museus nacionals i internacionals. L’estudi serà disponible en un futur pròxim a la web de la Universitat d’Oporto.

· Per tancar aquesta selecció, vull comentar breument una nova aplicació de catàleg online de col·leccions, inwebonline.net, presentada per Alexandre Matos. Es tracta d’un protocol de comunicació de dades, relacionable amb altres plataformes com Europeana. El projecte és fruit de la tesi de màster de Maria van Zeller i es desenvoluparà com a projecte pilot al Museu da Faculdade de Engenharia do Porto per després estendre’s. L’aplicació és modular, de manera que permet gran flexibilitat de “customització” o adaptació a les necessitats de cada museu tant en els camps a mostrar com en el disseny. El més novedós, per a mi, ja que és el primer cop que ho veig integrat a la pròpia col·lecció online, és el mòdul col·laboratiu o 2.0 que permet incloure a l’espai del catàleg el “social tagging” o etiquetat social, és a dir, l’acceptació de descriptors o paraules claus que aporten els usuaris

No voldria deixar d’esmentar, encara que a risc que quedi un article llarg, el privilegi de fer la visita al Museu de Portimao de la mà del seu director. El museu, dedicat al tema del que va ser la primera indústria local, la pesca i enllaunat del peix, està allotjat en el que va ser la primera indústria conservera de Portimao. L’edifici ha estat totalment restaurat i remodelat, amb una inversió de 2M€ i ha obert el 2008. És remarcable la museografia que aconsegueix que el recorregut dels visitants pels diferents moments del procés de fabricació sigui molt immersiu. El 2010 ha merescut el premi com a Museu de l’Any del Consell d’Europa.

Museografia del Museu de Portimao | Instal·lacions de l’espai educatiu i taula interactiva

Gràcies, muito o’brigada, José Gameiro, director del Museu de Portimao per la visita i per acollir les Jornades.

Gràcies, o’brigada, Fernando Cabral i tot l’equip de Sistemas do Futuro per haver convidat el Museu Picasso a parlar de museus 2.0 i per l’oportunitat d’aprendre sobre els interessants projectes que els museus portuguesos tenen en marxa.

Conxa Rodà
Coordinació de Projectes

• Carmen Doral
    Febrer 11, 2011

Accesibilidad Web en entornos culturales. Navarro, I. y Fonseca, D. 8ª Conferencia Iberoamericana en Sistemas, Cibernética e Informática, CISCI 2009, Orlando, USA, 2009, Vol. 3, pp. 32-37, ISBN-10:1-934272-66-3.