Què significa desmuntar una exposició?

Quan tanca una exposició temporal no s’ha acabat la feina. Us heu plantejat mai què passa quan es tanquen portes? Els protagonistes del desmuntatge ens expliquen les moltes tasques que s’hi fan.

ISABEL CENDOYA – Coordinadora d’exposicions

Desmuntar una exposició són quinze dies de feina molt intensa consistent a revisar l’estat de les peces, despenjar les obres i embalar-les adequadament pel transport. D’altra banda, també significa acabar un procés, un projecte en el qual has invertit moltes hores de feina i acomiadar-te d’unes obres amb les que, d’alguna manera, has conviscut durant molt de temps.

Des del punt de vista del coordinador de l’exposició la feina consisteix a gestionar els equips que desenvolupen totes les feines de desmuntatge. Conjuntament amb l’empresa de transport, s’estableix un calendari de recepció dels correus (personal qualificat del museu prestatari que acompanya les obres durant els viatges) i sortida de les obres.

Coordinació del personal.

Així, tenint en compte el calendari d’entregues, s’estableix un calendari de treball per despenjar les obres de manera que l’equip de conservació i restauració les revisin juntament amb els correus, i supervisar l’embalatge d’aquestes per tal que puguin ser transportades adequadament. En aquest sentit, també és molt important organitzar la sortida de les peces del museu conjuntament amb el departament de seguretat. Un cop tota l’obra s’ha retirat de les sales d’exposició entren les empreses encarregades de desmuntar l’estructura efímera que s’ha creat per tal d’acollir-la.

En definitiva, al final s’ha de deixar l’espai expositiu net, a punt per muntar la següent exposició.

EDUARD VALLÈS – Conservador i comissari de l’exposició “Picasso vs. Rusiñol”

El paper del comissari és normalment poc rellevant en el desmuntatge d’exposicions. Hi ha excepcions, per exemple quan aquest forma part de l’entitat organitzadora i aquesta consta de pocs efectius humans. En aquestes ocasions poden coincidir la figura del comissari i la del coordinador d’exposicions en una mateixa persona i llavors estarà present en tots dos processos.

Quadres embalats.

Una de les sensacions més colpidores dels comissaris durant el desmuntatge d’una exposició és comprovar com una de les vessants d’aquesta, la seva implementació física, desapareix per complet. Tot l’equip té una sensació semblant però, en el cas del comissari, que és normalment qui ha pensat el projecte des del principi, des del no-res, aquest sentiment es fa especialment intens. La creació del discurs, la tria i sovint recerca de les obres o la redacció de textos explicatius i cartel·les, entre d’altres, ha representat una feina ingent que no desapareix amb el desmuntatge.

Sortosament en resta el catàleg i les noves tecnologies que permeten emmagatzemar la memòria visual i audiovisual d’aquella exposició. Normalment el comissari ha participat molt directament amb els departaments de comunicació i publicacions en la creació d’aquests materials que prorrogaran l’exposició en el temps. En la mesura en què un comissari és plenament conscient de l’efímer muntatge expositiu, cada cop li dóna més valor a aquestes eines que faran perviure el discurs, sovint en espais virtuals.

ANNA VÉLEZ – restauradora

Durant el desmuntatge d’una exposició temporal el departament de conservació preventiva i restauració s’encarrega de revisar les obres que s’han exposat. A partir d’un informe “condition report” de l’estat de conservació de l’obra es controla que la peça estigui en les mateixes condicions en les que s’ha presentat en el transcurs de l’exposició.

Detall de les tasques de restauració al taller del museu.

Per tal que aquest informe sigui complet cal que hi hagi la fitxa tècnica de l’obra, la descripció de l’estat de conservació amb les principals alteracions que presenta, la documentació gràfica i fotogràfica necessària, els paràmetres en els que s’ha de mantenir com el tipus d’il·luminació (quantitat màxima de lux), humitat relativa i temperatura, la descripció del sistema d’embalatge i materials per aquest, el sistema de presentació que requereix, entre d’altres aspectes.

Quan les obres venen acompanyades per un correu es revisen conjuntament amb aquest i amb el “condition report” que porta i es fa el desmuntatge i embalatge per al retorn de l’obra amb l’equip tècnic especialitzat en aquest procés. Així que en aquests moments de desmuntatge es retroben alguns dels agents que han revisat i instal·lat les obres.

L’exposició temporal t’apropa a les obres que es troben en altres museus, col·leccions, institucions… Sempre és una experiència col·laborar durant els muntatges i desmuntatges amb els professionals que treballen entorn a aquestes obres i que aporten el seu coneixement i punt de vista de peces que sovint només hem vist en imatges.