El Picasso al Reina: cas pràctic de conservació de l’art

Un any més (i ja van 11!) s’ha celebrat la Jornada de Conservació d’Art Contemporani al Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia (MNCARS) de Madrid.

L’objectiu d’aquesta trobada professional  és comunicar i compartir experiències amb el fi de construir un camí conjunt i enriquidor en un  terreny  jove  i força autodidacta com és la conservació de la creació del segle XX. Obres d’avantguarda i post-avantguarda d’artistes molts dels quals s’inicien al XIX i produeixen en ple segle XX.

Ens ocupem, per tant, de la conservació d’una producció artística no tan recent (recordem que els plàstics ja són centenaris, les primeres pel·lícules en nitrat de cel·lulosa són de finals del segle XIX i Picasso fa servir materials aliens a les Belles Arts, tals com hule i pintura industrial, ja a l’any 1912).

Pel que fa al coneixement del segle XXI, el departament de Conservació-Restauració del Reina és pioner en el disseny i l’ús de la informació d’artistes vius. Es treballa amb els artistes, en diàleg directe, per tal de recollir la màxima informació sobre el seu procés  creatiu. Les entrevistes queden gravades en vídeos que documenten la metodologia de treball seguida, detalls de muntatge de les instal·lacions, condicions de manipulació, etc.

Respecte la tasca de conservació-restauració destacaria dos punts:

• La interdisciplinarietat ja es una pràctica normalitzada  en el mon dels bens culturals, els conservadors sabem  establir-ne  els ponts de diàleg i som una peça clau en la ciència de la historia de l’art.
  • La plena participació en l’activitat  museogràfica i la presència indiscutible del conservador-restaurador en el desenvolupament de les exposicions temporals.

Per la nostra part, el Museu Picasso ha col·laborat a les Jornades presentant un cas pràctic de conservació preventiva sobre una gran tela de la col·lecció, Las Meninas. Mitjançant un pòster, s’ha mostrat gràficament les possibilitats de les vitrines climàtiques per a obres de gran format i les conclusions extretes després de gairebé dos anys de seguiment, període que inclou els vuit mesos que l’obra ha estat exposada a diverses seus europees.

Vegeu el pòster presentat on es pot seguir en detall les característiques tècniques de l’obra i de la vitrina climàtica.

poster

Feu clic per ampliar

Agraïm  al departament de Conservació-Restauració del Reina la seva organització excel·lent, així com al Grup Español de Conservació (GEIIC) i les empreses que cada any hi donen el seu  suport.

Programa complet de les Jornades en PDF

Reyes Jiménez