Blog del Museu Picasso de Barcelona

Protegint Picassos i persones

És ben sabut que la seguretat és un tema ignot i restringit al públic. Tammateix, dins la ferma voluntat del Museu Picasso d’apropar-nos a vosaltres, d’integrar una comunitat online, oferint-vos una mirada de tot allò que no és accessible al públic en general, us volem mostrar avui com conjuguem al museu la protecció de l’art i la de les persones.

Una concepció diferent: buscant la proximitat. En primer lloc, cal dir que en els últims temps s’ha experimentat un canvi pel que fa al comportament i a la imatge de la figura del vigilant, en el sentit que no té exclusivament la comesa de vigilar, sinó també d’atendre les necessitats diverses del públic, ja siguin de caire informatiu com de rebre auxili.

Adaptant-nos a l’última tecnologia: vigilant des del cor del museu. Gràcies a l’aposta del director i de gerència fa aproximadament 5 mesos, vam estrenar el nou Centre de Coordinació (CECOR), tant de seguretat com d’emergències. Actualment, representa un dels més moderns dins els centres culturals del país, gràcies a la incorporació de les últimes tecnologies del mercat. S’ha produït una migració de tots els sistemes antics a un sistema IP (Internet Protocol), amb la qual cosa actualment està tot digitalitzat.

pantalles-de-control

Nucli central del CECOR. Sala de càmares i pantalles de control.

Amb aquesta nova sala, el centre controla millor la prevenció i la reacció: davant qualsevol incidència aconseguim tenir accés amb la màxima proximitat. Hem reunit en un mateix espai, també, la part administrativa i de gestió. I és que tots formem part de seguretat, vetllem per la col·lecció i els visitants, i per aquest motiu tots els espais estan interconnectats. En síntesi, gestionem la seguretat patrimonial, com a element principal, però també tot allò que afecta a la disposició del museu en totes les activitats que es generen.

En situacions com les jornades de portes obertes, o els primers diumenges de mes o els diumenges a la tarda on els museus municipals són gratuïts, s’executen diferents operatives. A tall d’exemple, és un tret diferencial a tenir en compte que si el museu és gratuït durant tot el dia, l’afluència és molt alta, i això pot dificultar la gestió i protecció de les obres. Hi ha diumenges que rebem més de 7.000 persones, i per això establim uns canals, tot respectant les normes d’aforament, per tal que el visitant pugui gaudir de l’art i transitar per les sales d’exposicions còmodament.

A tall d’anècdota, quan ens visiten personalitats del món de l’art, de la política, s’estableixen dispositius amb les brigades de protecció d’aquella personalitat i s’estableix un contacte amb la policia. Preparem tot el dispositiu i informem de les vies previstes seguint els protocols i, des del museu, ens posem a la seva disposició en el funcionament i, sobretot, en el seguiment de la visita.

jesus_rico_director-de-seguretat

Jesús Rico, director del departament de seguretat del Museu Picasso de Barcelona.

El dia a dia al Museu Picasso. Tal i com passa a molts museus, sol existir una part d’incidència important a primera hora del matí. Mitja hora abans d’obrir les portes ja hi ha gent esperant, amb la qual cosa el flux i la presència de visitants a les sales és constant. La nostra missió, auxiliats pels encarregats de l’atenció al públic, consisteix a canalitzar sense dirigir, per tal que el visitant pugui accedir i passejar-s’hi lliurement, evitant així oferir un circuit rígid i tancat. Actualment qualsevol visitant pot tornar sobre les seves passes i escollir de quina manera vol endinsar-se en l’univers picassià.

A les 8 del vespre el museu tanca les portes al públic i és en aquest moment en què s’inicia una operativa de seguretat on es garanteixen les connexions: tots els sistemes entren en funcionament a la nit seguint un control rigorós.

Trasllat i moviment de les obres. Pel que fa a qualsevol trasllat d’obres, el Museu Picasso, a diferència d’altres museus, no disposem de molls de càrrega, i les entrades i sortides dels quadres s’han d’efectuar a la via pública. Cal avalar en tot moment que la prestació, ja sigui una obra que retorna o una sol·licitud provinent d’un altre museu, arribi amb màxima garantia i es verifica que el trasllat sigui segur. La meva funció com a responsable de seguretat va més enllà de les portes del museu: hem de gestionar el transport i certificar que les empreses i el personal que realitzen el trasllat compleixin tota la normativa, garantint la seguretat tant en la càrrega com en la descàrrega de les obres. Per a tal efecte, és imprescindible establir uns canals de comunicació i coordinar el procés amb els responsables dels altres museus i avaluar-ne conjuntament les exigències i si cal sol·licitar protecció específica. Quan es tracta de canvis d’emplaçament de les obres dins el propi museu, tal com ha succeït amb la nova disposició de la Sala de Las Meninas, a través de la responsable del departament de conservació preventiva i restauració, s’ofereix també un reforç amb personal de seguretat.

Gestió i reptes de futur. Una de les gestions que s’ha emprès amb èxit, d’efectivitat a curt termini, ha consistit a reduir (i gairebé eliminar) les històriques cues del carrer de Montcada, a través d’una gestió millorada de taquilles i de les visites de grups i també de la posada en marxa de la venda online.

La formació contínua i la connectivitat són imprescindibles. El museu, mitjançant el contacte amb altres directors de seguretat, és coneixedor dels sistemes que s’utilitzen a d’altres centres d’art del país, Cal aprendre constantment, i per aquest motiu, una vegada a l’any, 25 directors de seguretat de museus d’arreu de l’estat ens reunim per compartir experiències. Es tracta d’un grup nou, amb l’objectiu de generar un espai de reflexió i de debat sobre les necessitats i obligacions respecte la seguretat del nostre patrimoni i dels usuaris. Tots els participants aportem i aprenem del dia a dia de la resta, plantejant-nos nous reptes per afrontar els problemes que se’ns presenten.

Jesús Rico
Seguretat

Voleu fer algun comentari? Heu tingut alguna experiència, ja sigui bona o dolenta, amb mesures de seguretat als museus?

No Comments Yet.

Leave a Reply

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *


Captcha: *