L’aprenentatge en línia: MoodleMoot’09

Cada vegada es disposa de més eines que faciliten l’aprenentatge per via virtual o eLearning. Els museus ja fa temps que van incorporant noves funcionalitats educatives. Boníssims exemples al país els tenim en el WikiDocentes del Guggenheim de Bilbao o l’EducaThyssen a Madrid.

Precisament fa poques setmanes s’ha celebrat al centre de creació contemporània “Matadero de Madrid” la VI MoodleMoot. La trobada d’usuaris d’aquesta plataforma d’ensenyament i aprenentatge online, s’ha desenvolupat amb sessions de debat i tallers que han permès als participants compartir coneixements sobre la Moodle. Professors, programadors informàtics i usuaris han debatut sobre els futurs desenvolupaments i millores de la plataforma, així com les innovacions en els seus usos i aplicacions.

La plataforma Moodle és un sistema de gestió de recursos, de codi obert i descàrrega gratuïta, que permet la creació de comunitats d’aprenentatge en línia. La primera versió de la plataforma va néixer l’agost del 2002 a mans de Martin Dougiamas, que va basar el seu disseny en els paràmetres del constructivisme i la pedagogia. El sistema permet una major flexibilitat temporal en l’aprenentatge i una comunicació fluïda i interactiva dels estudiants entre ells i amb el professor.

L’any passat la trobada es va celebrar a Barcelona i amb la d’enguany ja en portem sis a tot l’estat. A dia d’avui són moltes les universitats que utilitzen aquesta plataforma i també s’està implantant en centres de secundària. Iniciatives com Sclipo.com, autodefinit com a “Social Media revolution”, se sustenten en Moodle.

Existeixen altres plataformes d’eLearning molt utilitzades. En la mateixa línia de programes de codi obert trobem, per exemple la dotLRN, Dokeos, Caroline o Docebo. Fixant-nos en els softwares privats també tenim un ampli ventall d’alternatives com Blackboard (molt utilitzada als Estats Units), Saba, QSMedia i eCollege, entre d’altres.

Per estar al dia de les aplicacions i els usos en aprenentatge virtual, és recomanable seguir el blog de Dolors Reig, El caparazón, que en parla tot sovint i hi té reflexions i presentacions en Powerpoint molt interessants sobre eLearning i Open Social Learning, i també seguir la Online Educa Berlin(OEB) Conference que aquest any se celebra del 2 al 4 de desembre o consultar els àudios i vídeos de l’edició OEB 2008.

La UOC (Universitat Oberta de Catalunya) ha posat en marxa l’eLearn Center, un centre d’investigació en aprenentatge virtual, el primer centre d’aquestes característiques a l’estat espanyol i, tal com explica la directora, Begoña Gros, un dels pocs que hi ha a Europa.

Cristina Martín
(en pràctiques al Museu Picasso del Màster de Gestió Cultural de la UB)