Picasso va ser el primer a fotografiar Horta de Sant Joan!

El Centre Picasso d’Orta (sic) ha inaugurat el 27 de juny la mostra Picasso, fotògraf d’Horta. Instantànies del Cubisme, 1909 a la sala d’exposicions del Convent de Sant Salvador d’aquesta encimbellada població de la Terra Alta. L’acte, celebrat a la nau principal de l’antic convent plena a vessar, va comptar amb la presència d’autoritats i entitats col·laboradores, així com el director del nostre museu, Pepe Serra. Serà oberta fins al 18 d’octubre.

Els dos nivells de la sala presenten un conjunt de 23 fotografies realitzades per Pablo Picasso a l’edat de 26 anys. Va arribar a Horta abans del dia de Corpus del 1909, amb la intenció de passar-hi tres mesos i amb tota la impedimenta de teles, pinzells i pintures per treballar fort durant la seva estada.

L’artista ja no era aquell adolescent que havia acompanyat el seu col·lega de l’Escola de Belles Arts de Llotja de Barcelona, Manuel Pallarès, a passar un estiu a Horta el 1898, sinó el Pablo Picasso ja instal·lat i reconegut a París, que revoluciona la vida local amb la seva càmera fotogràfica, els seus bitllets de mil pessetes (que li va costar de bescanviar) i la seva companya Fernande Olivier, amb qui convivia sense matrimoni pel mig. Massa novetats per poder passar gaire desapercebut!

picasso-fotograf-dhorta

“Exposició que recull per primera vegada i en un mateix espai les fotografies que va fer a Horta durant la seva segona estada l’any 1909.

La mostra fa evident l’ús que Picasso feia de la fotografia com a eina de treball artístic, que és a l’origen de les grans obres cubistes d’aquell any, amb la bassa i el molí d’oli d’Horta, i els volums angulosos dels retrats de Fernande Olivier confonent-se amb les formes geomètriques de la imponent muntanya de Santa Bàrbara.

Però la fotografia també li serveix per documentar els quadres que estava fent i per retratar personatges del poble, inclòs un escamot de la Guàrdia Civil vestit de gala. En aquest sentit, a més d’un disseny amb molt de gust de l’espai expositiu, hi ha una aportació d’un gran nombre de noves dades quant a la identificació dels personatges figurants, una recerca realitzada amb rigor i entusiasme per Salvador Carbó, que ha furgat per totes les fonts d’història local per aconseguir-ho.

A la correspondència que va mantenir des d’Horta, Picasso fa sovint referència a les fotografies. Al catàleg se’n recullen algunes, com per exemple: “Treballo i demà els enviaré unes fotografies que vaig fer de la comarca i dels meus quadres. Les fotografies del poble no els fan venir ganes de visitar-lo?” (Carta de Picasso als germans Gertrude i Leo Stein, pàg. 9 del catàleg).

Des del Museu Picasso de Barcelona, estem molt satisfets d’haver pogut col·laborar en aquesta iniciativa dins del marc del centenari d’aquesta segona estada el pintor malagueny a Horta i en la nostra línia de voluntat de consolidar una xarxa picassiana a Catalunya. Val la pena d’arribar-s’hi!

Lluís Bagunyà
Relacions Institucionals

• Museu Picasso de Barcelona
    Juliol 23, 2009

El nostre condol per a les famílies dels bombers morts, així com per al cos de bombers, i la nostra sincera amistat i suport per a tota la població d’Horta.

• Pau
    Agost 6, 2009

em porta molts bons records Horta…
    Alguns dels paisatges d’Horta afectats pel foc ara els podem veure en quadres i fotografies de Picasso. Melancolia. sort que el paisatge amb els anys el tornarem a recuperar.

• M.
    Novembre 24, 2009

He visitado este fin de semana la exposición en el Museu Picasso y es simplemente genial! Aunque he de decir que la vi por casualidad y apenas he encontrado información sobre ella en vuestra web… En todo caso, felicidades por un proyecto magnífico!

• Redacción museo
    Novembre 25, 2009

¡Sin duda, es magnífica!
    En su día a través del boletín y también en nuestra web ofrecimos la información sobre esta exposición del Centro Picasso de Horta de Sant Joan. Si quieres recuperarla puedes acceder mediante el siguiente link. 😉